Våra banor

Här presenteras Älvdalens Golfklubbs bana.

Öppettider

Anläggningen är öppen dygnet runt och på onsdagar har vi bemanning mellan 18-20 då vi fysiskt är på plats.

Banor

I dagsläget finns en drivinglake, en puttinggreen, ett chipområde och fyra golfhål (som vi har tre tee på).
Två nya hål är under byggnation.

Bollmaskin

För att köpa bollar finns det en bollmaskin vid vår Driving Range där man kan betala med kort.

Driving Lake - Älvdalens GK's Driving Range

Älvdalens GK’s Driving Range är inte en vanlig Driving Range. Det är vad man skulle kunna kalla en ”Driving lake”. Detta eftersom utslagsplatsen ligger vid stranden av Porfyrdammen, vid det gamla porfyrverket, och man slår bollarna ut i vattnet. Det förstår då var och en som någon gång slagit i ett vattenhinder, att golfbollar flyter inte. Därför har vi speciella flytbollar som har en densitet på 0,9 och alltså flyter.

Annars är det ingen skillnad mot vanliga rangebollar. Inte för att vi vill skryta men, en naturskönare Driving Range får man leta efter, för i ärlighetens namn är det ju inte speciellt vacker utsikt på en vanlig range.
En annan sak är också att man ser hur lång carry man har. Bollen rullar inte speciellt långt hos oss.

Eftersom bollarna är lite speciella, är de också ganska dyra, så vi vill gärna att de bollar ni får för polletterna blir utslagna i vårt vatten och ingen annanstans. Tack
Styrelsen!

Hålbeskrivning

Driving Lake
Hål 1

Ett ganska knepigt korthål med ”out of bounds” på hela högersidan, 136 m från gul tee, 104 m från röd tee och 102 m från blå tee.

Hål 2

Par 4, med svag ”dog leg” vänster cirka 320 meter från gul tee.

Hål 3

En kort par 4 med svag ”dog leg” vänster i skog. 280 meter. Ganska lurigt inspel.

Hål 4

330 meter långt par 4. Skarp ”dog leg” höger. Out of bounds till vänster.

Hål 5

Banans lättaste hål. Par 3, 100 meter med en bunker framför green.

Hål 6

Vår enda par 5 men desto knepigare. Se upp för vatten till höger vid utslaget. Greenen bevakas av en mindre damm som ständigt är i spel. 465 meter från gul med en svag ”dog leg” höger.
Hålet är under byggnad

Hål 7

Par 4, 310 meter med vatten till höger. Kan vara besvärligt för ”slicaren”.
Hålet är under byggnad

Hål 8

Par 4 ca 340 meter från gul tee. Greenen bevakas av vatten både framför och på sidorna.

Hål 9

Avslutningshålet är en ganska svår par 3. 115 meter från gul tee kraftigt uppför.

Bankartor

Hål: 1, 5 & 9